This is a nice opportunity for you to show off your work using this amazing, clean and minimalistic template for blogger!

Monday, August 24, 2009

Bila Kamu Menghadapi Kesulitan Memohonlah kepada Allah

Bila urusan menghimpit kamu
Maka berfikirlah tentang penderitaan yang telah lalu,
Pasti dada akan terasa lapang.
Ibnu Al-Jauzi berkata:
"Suatu urusan yang menghimpitku membuatku galau dan gelisah berlarut-larut.Aku terus berfikir mencari solusi dari kegalauan itu dengan segala cara dan berbagai usaha.Tapi aku tidak menemukan satu solusi pun untuk keluar darinya,hingga ada sebuah ayat yang menawarkan kepadaku,ayat itu adalah:

"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan
mengadakan baginya jalan keluar."
(At-Thalaq[65]:2)


"Kemudian,aku pun menyedari bahawa jalan satu-satunya untuk keluar dari segala kegalauan adalah dengan meraih jalan ketaqwaan.Nmun,tidak berapa lama ketika aku hendak mewujudkan ketaqwaan itu,aku pun menemukan jalan keluar.

Kami ingin mengatakan,bahwa ketaqwaan menurut orang-orang yang berakal merupakan pembuka bagi setiap kebaikan.Tidak akan pernah menimpa satu hukuman melainkan disebabkan oleh suatu dosa,dan tidak akan dihalau hukuman itu melainkan oleh taubat.

Jadi,masalah kepenatan,kesedihan,dan kegalauan terjadi sebagai balasan atas perbuatan-perbuatan yang kita lakukan,seperti kita mensia-siakan solat,meremehkan urusan hijab dan aurat,atau melakukan perbuatan yang haram,

Sesungguhnya,orang-orang yang menentang jalan Allah mesti membayar harga penentangannya itu,atau membayar kuitansi kekurangannya dengan melakukan ketaatan.Yang menciptakan kebahagiaan itu adalah Allah Yanh Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Bagaimana anda memohon kebahagiaan dari selain Allah?Seandainya setiap orang memiliki ketaatan,maka di bumi ini tidak akan tersisa lagi orang-orang yang sedih dan sengsara....

0 comments:

Post a Comment