This is a nice opportunity for you to show off your work using this amazing, clean and minimalistic template for blogger!

Sunday, September 11, 2011

Kenali lubang JAHILIYYAH.


Dalam pekat malam itu,
Allah masih lagi menemani,
Memberi satu pengertian yang abadi...

Malam itu, pekat sekali... Atas sebab-sebab tertentu, saya dan Zhafirah perlu melalui kawasan padang yang gelap gelita, hanya ditemani cahaya rembulan yang samar.

Mereka yang lalu di situ pun hanya kelihatan seperti bayang. Gelap.

"Jalan hati-hati, tengok bawah. sini banyak lubang." Zhafirah berpesan. Habis sahaja ayatnya itu...

"Adui!" Separa kaki saya masuk ke dalam lubang tersebut. Sakit. Tapi malu yang menerpa lebih menebal.

Pantas saya mengeluarkan kaki yang terpelosok ke dalam lubang tersebut. Menyorok sedikit di belakang Zhafirah dan berharap tiada siapa yang nampak! (terlupa waktu itu amat gelap).

Esoknya, apabila hari sudah terang.. Kami melalui lagi padang tersebut.

"Haa.. inilah lubang yang Anis jatuh semalam!" Usik Zhafirah.

Saya diam sahaja, sambil tangan cepat sahaja menepuk-nepuk lengannya. Bagus juga saya tahu yang mana satu lubang yang telah 'menelan' separa kaki saya, teringat pula pada pesan Rasulullah S.A.W :

Rasulullah S.A.W bersabda yang maksudnya: "Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam satu lubang dua kali." [HR Bukhari & Muslim]

Kenali Lubang Yang Anda Terjatuh

Fitrah manusia itu mudah lupa dan leka. Fitrah manusia itu sering berbuat dosa.

Bukanlah antum manusia hebat andai dosa tidak pernah dilakukan, tidak pernah melakukan kesalahan atau tidak pernah gagal dalam kehidupan. Ana percaya semua manusia pasti ada satu 'sejarah' yang tersimpan kemas jauh di sudut hati...

Tidak mengapa... kerana antum adalah manusia hebat apabila antum bangkit dari segala kesilapan itu, terus melangkah dan melangkah... mengejar rahmat Allah yang satu, menggapai cinta-Nya adalah cita-cita yang jitu dan terus-terusan mengumpul air mata merayu pada keampunan-Nya.

Anda adalah hebat, jika anda mengenali lubang yang pernah anda terjatuh!

Duduklah dan muhasabah... Apakah kejahilan yang dilakukan dahulu, lubang-lubang kejahilan itu, kenali sebaiknya.. supaya nanti, apabila antum 'lalui' lagi di kawasan lubang itu, antum mampu mengelaknya...

Hebatnya Allah mencipta suatu rasa tidak enak dalam hati apabila kita ingin melakukan dosa, tetapi kita yang sering memaksa hati untuk melakukan sesuatu yang bukan fitrahnya... Hingga kita terjatuh ke dalam lubang kejahilan.

Namun begitu, jangan bimbang... apabila sudah terjatuh, berusahalah untuk keluar. Yakinlah Allah pasti membantu!

Bandingkan Diri Dengan Permata Islam

Mari duduk sejenak dan beriman.

Tak ada satu orang pun manusia yang suka dibandingkan. Ana faham betapa sakitnya hati jika diri dibandingkan dengan manusia lain. Tiada manusia yang sempurna, ya ana tahu.

Namun, untuk muhasabah... Lihatlah pada mereka yang amalnya lebih banyak daripada kita, moga ia menjadi satu inspirasi pada diri kita untuk merasa betapa kerdilnya kita di hadapan Allah. Kalau kita bandingkan diri dengan mereka yang lebih teruk, maka...

"Ish, oklah tu. Baik aku ni, aku solat, dia tak solat."

Ha... di mana muhasabahnya andai diri terus-terusan merasa diri sendiri adalah yang terbaik?

Untuk muslimat yang dirahmati Allah... Ayuh kita lihat kehebatan cinta Rabiatul Adawiyah kepada Allah, beliau tenggelam dalam keenakan cinta kepada Allah hingga tidak ada cinta dari insani yang berjaya merebut hatinya. Hidupnya serba kekurangan, malah andai beliau terasa selesa dengan nikmat senang, beliau akan menangis kerana bimbang itu adalah istidraj(nikmat yang Allah beri supaya manusia lebih jauh dari Allah).

Suatu hari... Rabiatul Adawiyah dilihat membawa air di tangan kanan dan api di tangan kiri, lantas penduduk bertanya :

"Ya Rabiah, kamu mahu ke mana?"

Dan Rabiah membalas, "Aku mahu membakar Syurga dan memadam Neraka agar ia tidak menjadi penyebab manusia menyembah Allah."

"Ishhhh... saudari, biar betul Rabiah ni boleh bakar Syurga dan padam api Neraka?"

Sabar. Sabar.

Di sini terlihatlah kebijaksanaan Rabiah. Apa yang dilakukan itu hanyalah satu simbolik. Hakikatnya, dia ingin manusia berfikir... Sembahlah Allah kerana Allah semata, ikhlaslah dalam beribadat....dan bersungguh-sungguh dalam mengejar syurga illahi.

Buat Muslimin yang beriman... Sungguh terlalu banyak kisah kaum Muslimin yang mampu dijadikan tauladan, yang paling mulia adalah Rasulullah S.A.W sendiri, tetapi mungkin nanti kalian berkata... Kalian bukanlah Nabi yang suci dan mulia, walaupun telah diperingatkan Allah dalam al-Quran yang suci :

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu. [al-Kahfi : 110]

Tak apa... Mari kita lihat pada satu susuk tubuh bernama Saidina Umar al-Khattab. Saidina Umar juga pernah jatuh ke dalam lubang kejahilan. Pada saat beliau jatuh, beliau adalah seorang yang amat membenci Islam.

Setelah beliau keluar dan mengenal pasti lubang kejahilan itu.. beliau bangkit mempertahankan Islam, malah menjadi salah seorang yang dijanjikan Syurga. Tidak sekali-kali beliau jatuh lagi ke dalam lubang yang sama, kerana beliau sudah mengenal pasti lubang tersebut, senanglah untuk berhati-hati dan mengelaknya.

Beliau menjadi amat rapat dan kasih kepada Rasulullah S.A.W, sehingga apabila Rasulullah wafat, beliau tidak dapat menerima hakikat. Dihunusnya pedang dan beliau berkata :

"Siapa yang kata Rasulullah sudah wafat, aku penggal kepalanya!"

Saidina Umar.... Meski luarannya bengis ibarat singa, namun hatinya sungguh lunak. Dialah khalifah yang berjaga malam, meronda kawasan takluknya, memasak dan memikul gandum di pundaknya sendiri demi rakyatnya yang sedang kelaparan.

Sekarang mari kita meneliti... Siapa kita di hadapan-Nya?

Banggakah kita dengan amalan-amalan yang entah diterima, entah-entah dibaling semula ke bumi?

Mari muahasabah.Kenali lubang-lubang kejahilan dan elaklah sedaya mungkin !!

Oh Allah,
Antara berjuta hamba-Mu yang bertaqwa,
Adakah diriku umpama sebutir pasir,
Jauh di pantai sana...

Jadi...selepas ini,sama-samalah kita menanam benih-benih sifat mahmudah dalam hati, dan mencabut lalang-lalang mazmumah dalam diri' :)

Wallahu'alam *moga Allah REDHA!!


0 comments:

Post a Comment